Αρχική σελίδα

Περιεχόμενα

Επικοινωνία

Σύνδεσμοι

Βιογραφικό

Πνευματικά δικαιώματα και διαδίκτυο.

Ποια είναι η θέση που έχει το «Μαθηματικό στέκι».

Τι είναι το «Μαθηματικό στέκι»;

Το θέμα «πνευματικά δικαιώματα» είναι νομικής φύσης και χρειάζεται πολλή προσοχή, όταν κάποιος επιχειρήσει να το προσεγγίσει μ' οποιονδήποτε τρόπο. Στην εποχή του διαδικτύου, το θέμα δεν χάνει καθόλου την αξία του -τουναντίον.

Πιστεύουν πολλοί πως, άπαξ κάτι δημοσιευθεί στο διαδίκτυο, μπορεί ελεύθερα ν' αναπαραχθεί, είτε αυτούσιο είτε τροποποιημένο.

Ως προς την αυτούσια αναπαραγωγή (αναδημοσίευση), ουδέν πρόβλημα... μέχρι να αποσιωπηθεί η πηγή.

Ως προς την τροποποιημένη αναπαραγωγή, το πρόβλημα τίθεται εξ αρχής, είναι ξεκάθαρα ανήθικο και ασφαλώς καταδικαστέο.

Ευτυχώς, στο μαθηματικό «συνάφι», όσοι διατηρούμε ιστοσελίδες και ιστολόγια δεν ασκούμε αυτήν την ανήθικη τακτική. Αν και προσωπικά έπεσα δις θύμα ντροπιαστικής λογοκλοπής (με εξαφάνιση των στοιχείων μου από φυλλάδια που είχα δημοσιεύσει στην πρώτη μορφή της ιστοσελίδας, ομοίως στην τρίτη της μορφή), οι λογοκλόποι δεν ήταν συνάδελφοι που διατηρούν ιστοσελίδα/ιστολόγιο, αλλά «συνάδελφοι» φροντιστές από την Αττική και την Θράκη (ο δεύτερος εξ αυτών, κυριολεκτικά έγδυσε την ιστοσελίδα!). Σε όλες τις εργασίες μου που έκλεψαν, επικόλλησαν χονδροειδώς το λογότυπο του φροντιστηρίου τους, ενώ σε όλες διέγραψαν τα στοιχεία μου (τόσο από τα εξώφυλλα, όσο και στο περιεχόμενο). Φαίνεται δε ότι είναι κατ' εξακολούθηση λογοκλόποι, διότι την ίδια ακριβώς τακτική εφάρμοσαν και σε επίπονες εργασίες άλλου συναδέλφου, ο οποίος επίσης έχει ιστολόγιο που παρακολουθούν πολλοί. Βλέπετε, η λέξη «ντροπή» είναι άγνωστη σε κάποιους...


Γι' αυτό, θέλω να είναι ξεκάθαρα τα ακόλουθα:


• όλα όσα δημοσιεύονται και φέρουν τα στοιχεία μου (τόσο στο εξώφυλλο, όσο και εντός κάθε εγγράφου), γράφονται εξ ολοκλήρου και αποκλειστικά από μένα, η δε μορφή του περιεχομένου και του εξωφύλλου κάθε φυλλαδίου και βιβλίου, είναι αποκλειστικά δικής μου έμπνευσης και δημιουργίας. Οι φωτογραφίες που χρησιμοποιούνται στα εξώφυλλα, προέρχονται από το διαδίκτυο και δεν υπόκεινται σε περιορισμό χρήσης, ο οποίος όμως αίρεται, από την στιγμή που χρησιμοποιούνται για τις εργασίες που δημοσιεύω.

• στις λυμένες ασκήσεις πάντα καταγράφω την προέλευσή τους, είτε πρόκειται για βιβλίο είτε για ηλεκτρονική διεύθυνση. Όπου αναφέρεται «άγνωστη πηγή», η άσκηση προέρχεται από το προσωπικό μου αρχείο (φυλλάδια που συνέλεγα όλ' αυτά τα χρόνια, παλιές φωτοτυπίες κ.λπ) και γι' αυτό δεν υπάρχει στοιχείο προέλευσής της. Δεν είχα ποτέ την διάθεση ν' αποσιωπήσω την προσφορά κάποιου, ικανότερου εμού, συναδέλφου, ούτε πρόκειται να το κάνω. Φυσικά, οποιοσδήποτε εντοπίσει κάποια από τις «άγνωστης πηγής» άσκηση από πού προέρχεται και μου το επισημάνει, θα το διορθώσω χωρίς δεύτερη κουβέντα. Προσπαθώ να περιορίζω τέτοιες ασκήσεις σε ελάχιστο αριθμό, από την άλλη όμως θα 'θελα πολύ να διαθέσω δωρεάν στο διαδίκτυο το αρχείο μου.

• όσες λυμένες ασκήσεις προέρχονται από βιβλία που κυκλοφορούν στα βιβλιοπωλεία, υπάρχει άδεια χρήσης τους από τους εκδότες και συγγραφείς.

Για το τελευταίο, να προσεχθεί πάρα πολύ το εξής απ' όσους θελήσουν να εντάξουν (ενδεχομένως) το «Μαθηματικό στέκι» στην βιβλιογραφία τους και να εκδώσουν βιβλίο: ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΕΤΕ. Όχι επειδή σας το απαγορεύω (θα περάσω και σ' αυτό παρακάτω), αλλά επειδή ο νόμος το απαγορεύει. Αυτό σας το λέω υπεύθυνα, αφού έκανα σχετική συζήτηση με τον υπεύθυνο εκδόσεων γνωστού εκδοτικού οίκου και αναζήτηση στο διαδίκτυο, και γενικεύεται για ένα τεράστιο ποσοστό εκπαιδευτικού υλικού που διατίθεται μέσω διαδικτύου, γι' αυτό να είστε πολύ, μα πάρα πολύ προσεκτικοί ποια έργα θ' αποτελέσουν την βιβλιογραφία σας. Συμβουλευθείτε νομικό για το θέμα!

Όλα τα αρχεία που υπάρχουν στο «Μαθηματικό στέκι» διατίθενται δωρεάν σε όλους, χωρίς εξαίρεση, χωρίς υδατογραφήματα, χωρίς κωδικούς για άνοιγμα, χωρίς αναφορές σε πνευματικά δικαιώματα που προκύπτουν από τις εργασίες.


Παρακαλώ μόνο για τα εξής:


• από τους συναδέλφους που δεν έχουν ιστοσελίδες/ιστολόγια.


Μην αλλοιώνετε το περιεχόμενό τους, μην εξαφανίζετε τα στοιχεία μου!

Είναι ανήθικο και το βάρος πέφτει εξ ολοκλήρου σε σας. Ότι τα δημοσιεύω και τα διαθέτω ελεύθερα στο διαδίκτυο δεν σας δίνει κανένα δικαίωμα να τα αλλοιώνετε ή να σβήνετε τα στοιχεία μου και να μ' εξαφανίζετε! Το ίδιο απαιτεί οποιοσδήποτε δημοσιεύει και διαθέτει ελεύθερα στο διαδίκτυο εργασίες του. Η καλή θέληση όσων δίνουν ελεύθερα στο διαδίκτυο εργασίες τους δεν σημαίνει ότι αυτοί είναι οι «χαζοί» και εσείς οι «έξυπνοι». Μην μπερδεύετε τον έξυπνο με τον εξυπνάκια και μην ξεχνάτε ότι ο κόσμος είναι μικρός, πολύ μικρός. Σκεφτείτε πώς θα σταθείτε ενώπιον ενός μαθητή ή ενός συναδέλφου, που θα έχει δει την εργασία στο διαδίκτυο, θα την έχει αναγνωρίσει και θα γνωρίζει τον δημιουργό και σεις θα την έχετε οικειοποιηθεί (κοινώς, κλέψει). Αν μη τι άλλο, ένα από τα στοιχεία που πρέπει να μας χαρακτηρίζει ως καθηγητές, είναι το ήθος. Στεκόμαστε έναντι παιδιών και -λιγότερο ή περισσότερο- συντελούμε στην διαμόρφωση χαρακτήρα τους. Ο καθηγητής πρέπει να δίνει μαθήματα ήθους, όταν πρωτίστως ο ίδιος το διαθέτει. Κλέβοντας εργασίες που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, τι παράδειγμα δίνει στους μαθητές του;

Έχετε κρίνει ότι αξίζει να στηριχθείτε σε κάποιες από τις εργασίες μου; Αυτό με τιμά πολύ, μην με ρωτήσετε αν μπορείτε να το κάνετε.

ΔΕΝ ΘΕΤΩ ΘΕΜΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ. ΘΕΤΩ ΘΕΜΑ ΣΕΒΑΣΜΟΥ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ ΜΟΥ.


• από τους συναδέλφους που έχουν ιστοσελίδες/ιστολόγια.


Κρίνετε ότι κάποια εργασία μου αξίζει να μπει στην ιστοσελίδα σας;

Αυτό με τιμά πολύ, μην με ρωτήσετε αν μπορείτε να το κάνετε. Σας ζητώ μόνο το εξής:

βάλτε παραπομπή - ανακατεύθυνση στο «Μαθηματικό στέκι», ώστε οι ενδιαφερόμενοι να διαβάσουν το αρχείο από το «στέκι» και όχι από την δική σας σελίδα. Φυσικά, το ίδιο πάντα θα πράττει το «στέκι» για δημοσιεύσεις δικές σας. Αυτό δεν είναι το σωστό;


Εν κατακλείδι, το «Μαθηματικό στέκι»:


• διαθέτει ελεύθερα σε όλους το περιεχόμενό του. Αποδίδει σεβασμό στις πηγές που χρησιμοποιεί, αλλά και ζητά σεβασμό, (ότ)αν αποτελεί πηγή για άλλες εργασίες.

• δεν διεκδικεί «πνευματικά δικαιώματα» για τις εργασίες που φιλοξενεί, εκτός κι αν πρόκειται για εργασίες που δεν είναι του δημιουργού και διαχειριστή της ιστοσελίδας.